Kediler Neden Kusar? En Sık Karşılaşılan 7 Sebep

Kasım 2, 2022 by Hıdır Çelik0

*Kediler zaman zaman tüy yumağı ya da mide rahatsızlığı kaynaklı dolayı kusmalar yaşanabilir. Bu genellikle iyi huyludur.

*Unutulmaması gereken konu, kusma diğer ciddi hastalıkların da habercisi olabilir.

*Kedilerde kusma, diğer hastalıklar, gıda alerjileri, parazitler ve daha pek çok rahatsızlık nedeniyle nüksedebilir.

*Kusma tedavisi, rahatsızlığın nedenine bağlı olacaktır.

Kedi sahipleri genellikle, kusmanın o farklı sesine oldukça aşinadır. Ama hepimiz bunu duyduk diye, bunun düzenli bir olay olması gerektiği anlamına gelmez.

Kedilerde kusma erken teşhis için gözlemlenebilen, bir hastalığın habercisi olabilir. Bu sebeple kedinizde sık sık tekrarlayan kusma görüldüğünde, ilgili şekilde müdahale edilmesi önemlidir.

Kediler Ne Sıklıkta Kusar?

Bazı kedilerin sadece “kustuğunu” düşünürdük ama kronik kusmanın altta yatan bir sorunun işareti olduğunu biliyoruz. Kediler titiz ve bakımlı hayvanladır. Bu davranışları sebebiyle kendilerini temizlerken çok fazla tüy yutar ve  ara sıra tüy yumağı kusması normaldir, ancak tüy yumağı kusmuk içinde gözlemlenmiyorsa, ciddi bir hastalığın habercisi olabilir.

Kedinizin kusma sıklığı arttıysa veya kusmuk içinde hoş olmayan kan vb. gözlemlerde bulunduysanız bu durumu bir veteriner hekimle konuşmak en doğru çözüm olacaktır.

Kedi Kusması Türleri

Kediler çok değişik sebeplerle kusabilir ve kusmuk görseli bu nedenlere bağlı olarak farklılık gösterir.

Çoğu kedi sahibi, normal kusma sırasında kedilerinin çok miktarda tüy yutmasından kaynaklı ortaya çıkan tüy yumaklarına aşinadır. Bu tüyler sindirilemez ve sindirim sisteminden geri çıkabilir.

Ciddi sebeplere bağlı oluşan kusmuk içerisinde safra, kan, mukus ya da sindirilmiş yiyecekleri görebilirsiniz. Kusmanın sayısı, zamanı ve görselini gözlemlemek ve not almak, veteriner hekiminize durumla ilgili bilgi aktarırken, kedinizin sağlığı için faydalı olacaktır.

Evcil hayvan ebeveynlerinin normal kusma ve tuhaf görünümlü kusmuk arasındaki farkların, farkında olmaları da yararlı olabilir.

Kedilerde kusma, mide ve üst bağırsak içeriğinin zorla dışarı atılmasıdır, doymuşluk ise içeriğin ağız, boğaz ve yemek borusundan dışarı atılmasıdır. Kedilerde kusma genel anlamda kısa sürer ve kediniz iyi görünmez, salya akıtır, öğürür ve karın bölgesindeki şişlik gözle gözlemlenebilir seviyede olur. Tüm bu süreç sonunda da kusma işlemi gerçekleşir.

Gözlemlenebilirlik açısından, regürjitasyon, uyarı vermeden hızlı ve sıklıkla gerçekleşir. Kediniz bir dakika içerisinde sağlıklı görünümüne kavuşur, ve akabinde öğürmeden ya da kasılmadan tükürerek kusmuğu dışarı atar. Bu iki farklı durumu gözlemlemeniz, veteriner hekiminizle paylaşacağınız bilgi açısından çok önemlidir.

Kedi sahipleri teşhis koyabilmek adına, kusmuğun rengi ya da kıvamına göre gözlem yapmak isterler. Ancak bir hekim tarafından dahi göz yorumu ile oldukça zor konulabilen bu teşhisin, evcil hayvan ebeveyni tarafında konulması çok kolay değildir. Bir kedinin kusmuğunun rengi, kedinin ne yediğine (gıda dışı öğeler dahil!), mamada kullanılan boyalara veya kedinin yediği mamalara ve bir dizi başka faktörlere bağlı olarak değişebilir.

Bu nedenle, renk durumunu inceleme, kedinizin kusmasının nedenini teşhis etmenin güvenilir bir yolu değildir. Aşağıdaki maddeler size yardımcı olacaktır, ancak en iyi ve doğru yanıt için bir veteriner hekimle konuşmalısınız.

*Sarı, turuncu ya da kahverengi: Mide içerisinde tamamen sindirilmemiş gıda ve safra sebebiyle oluşabilir.

*Kırmızı veya pembe: Kan varlığını gösterebilir. Veya mamanın içerisinde kullanılan yabancı maddeler/boyalardan kaynaklanabilir.

*Şeffaf veya beyaz: Yemek borusundan tükürüğün geri gelmesi veya kedinin aç karnına kusması nedeniyle ortaya çıkabilir.

*Yeşil: Safra kaynaklı ya da içerisinde yeşil boya bulunan mama ya da yabancı madde tüketmesi kaynaklı olabilir.

*Siyah veya Kahverengi: Kahve tonlarında gözlemlenen kedi kusmuğu, sindirim sisteminde yaşanan bir iç kanamanın ciddi habercisi olabilir ve bu durumu gözlemlediğinizde en hızlı şekilde veteriner hekiminizle iletişime geçmeniz gereklidir.

Yukarı sıraladığımız maddeler, kusmanın teşhisi için yeterli ya da kapsamlı değildir. Tam ve doğru bir teşhs için veteriner hekiminizden destek almanızı tavsiye ederiz.

Kediler Neden Kusar? Kedi Kusmasının 7 Nedeni

İnsanlarda olduğu gibi kediler de pek çok sebebe bağlı olarak kusabilirler. Bu yaşananlar kötü durumun sebepleri bazen çok masum olabilirken ve iyi huylu olarak gözlemlenirken, diğer sebepleri ise çok ciddi rahatsızlıkların habercisi olabilir.

İşte kedilerin kusmasının en yaygın nedenlerinden birkaçı;

*Tüy topları

*Mide ve bağırsak iltihabı

*Yabancı Cisimler veya Tıkanmalar

*Gıda Alerjileri ve İnflamatuar Bağırsak Hastalığı

*Sistemik Hastalıklar

*Parazitler

*Kanser

Kedimizdeki Kusma Sebebiyle Ne Zaman Endişelenmeliyiz?

Kedilerin belli periyotlarla tüy topu kusması normal kabul edilr ancak kusma sayısındaki sıklık, kusmuğun hacmi ya da kıvamı endişe sebepleri yaratabilir.

Özellikle aşağıdaki sebeplerin kedilerdeki kusma ile olan ilişkisi, size kötü bir durumun haberini vermek adına yardımcı olacaktır;

İştah kaybı

Alerji

Ateş

İshal

Sağlık ve normal davranışlarındaki diğer değişiklikler

Kedinizde yukarıda sıraladığımız belirtileri kusma ile birlikte gözlemlediğinizde, bir veteriner hekimle acilen iletişime geçmenizi tavsiye ederiz.

Kedi Kusma Tedavisi

Tedavi yönteminin belirlenmesi için öncelikle kusmanın hangi sebepten kaynaklandığını bulmak en doğru yol olacaktır.

Sistemik hastalıklar olan kanser ya da böbrek yetmezliği gibi ciddi rahatsızlıklardan kaynaklanıyorsa, öncelikle hastalığın kendisini tedavi etmek en doğru çözüm olacaktır.

Tüy yumağı veya gastroenterite bağlı hafif kusma vakaları için, veteriner hekiminiz ilgili ilaçları destekleyici olarak bakımı için reçete edebilir.

Kedinizin kusması beslenmesine bağlı olarak gelişiyor olabilir, gıda alerjisi ya da iltihaplı bağırsak hastalığı sebepli olabilir ve bu durumda veteriner hekiminiz direktifiyle beslenmesine diyet uygulanacaktır.

Yabancı bir cisim veya sindirim sistemi yolu tıkanması nedeniyle kusma özellikle ciddidir. Yuttuğu cisimler kendi başlarına çıkamaz ve müdahale edilmezse ciddi sonuçlar yaşatabilir. Bu tür kusmayı tedavi etmek için veterineriniz, yabancı maddeyi ve hasarlı bağırsak bölümlerini tedavi etmek için acil ameliyat önerebilir.

Kedi Kusmasını Evde Nasıl Tedavi Edebiliriz?

Öncelikle ilk atmanız gereken adım, bir veteriner hekimden destek almaktır. Kendi başınıza koyacağınız teşhis yanlış olabilir ve evcil hayvanınızı sizden koparabilir. Yabancı bir cisim yutmasıyla yaşanan tıkanıklık sebepli kusma, doğru şekilde müdahale edilmezse çok ciddi sonuçlara sebep verebilir ve hatta ölümle sonuçlanabilir.

Tüy topları kedinizin sindirim sistemini yoruyorsa ve yaşanan kusmalar tüyler yüzünden yaşanıyorsa, veteriner hekiminiz onun rahatlaması için reçetesiz kullanabileceğiniz ve kedinize yardımcı olacak tedavi yöntemlerini sizinle paylaşacaktır.

Veteriner hekim tarafından size verilmediği sürece asla reçeteli ya da reçetesiz hiçbir ilacı kedinize vermeyin. Ve kedinize asla bizler için olan ilaçları vermeyin.

Tüylü dostlarımızın yaşadığı tüm problemler için her zaman bir veteriner hekimden destek almayı aksatmayın.