Kedi Kısırlaştırmak Günah mı? Kedi Kısırlaştırma Caiz mi?

Ağustos 6, 2022 by Hıdır Çelik0

Kedi kısırlaştırma işlemi, günümüzde pek çok kediye uygulanan ve uygulanması da uzman veteriner hekimler tarafından tavsiye edilen işlemlerden bir tanesidir. Kedilerin de diğer tüm canlılar gibi hormon sistemleri mevcuttur ve içgüdüsel olarak yaşamlarında bu hormon sistemlerinden salgılanan hormonlara göre birtakım davranışlar sergilerler.

Çiftleşme isteği de kedilerde bulunan üreme hormonunun var olması ile meydana gelmektedir. Bu sebeple kediler içgüdüsel olarak çiftleşmek isterler. Fakat kediler için çiftleşmek bazen kötü sonuçlar ortaya çıkarabilir. Buna en büyük örnek olarak kediler bazı hastalıkları çiftleştikleri diğer kedilerden kolayca kapabilmektedir. Bir ev kedisi dışarıdaki bir kedi ile çiftleştiği zaman çok ağır bir hastalık kapabilir ve bünyesi bu hastalığı kaldıramayarak hayatını kaybedebilir. Bu nedenle kedilerin kısırlaştırılmasının veteriner hekimler tarafından onaylandığı bilinmektedir.

Kedilerin kısırlaştırılmasının bir diğer önemli sebebi ise bir doğumda çok fazla sayıda yavru dünyaya getirebilmeleridir. Kediler çiftleştikten sonra doğum esnasında 3, 4, 5 ya da 6 yavru dünyaya getirebilmektedir. Bu nedenle tüm bu kedilerin bakımı çok zor olmaktadır. Ve maalesef ki çok sayıda doğum yapan kedilerin yavrularının doğum kilosu daha düşük olur, vücut bağışıklık sistemi de zayıf olur. Bu nedenle kediler kolay bir şekilde hastalıklara yakalanıp çok kısa sürede hayatını kaybedebilmektedir. Bu nedenle kedi kısırlaştırma işlemi günümüzde çokça uygulanan bir işlemdir.

Kedi Kısırlaştırmanın Faydaları Nelerdir?

Kedi kısırlaştırmanın hayvanlara çok daha fazla yararı vardır. Bu yararlara kısaca bir göz atalım:

• Kedi kısırlaştırmak hayvanları pek çok ölümcül hastalıktan korumaktadır. Bu hastalıklara örnek olarak kanser, metritis, yumurtalık kistleri, benign prostat hiperplazisi, perianal adenom ve pirometra gibi pek çok hastalık örnek verilebilir. Kedi kısırlaştırma işlemi sayesinde üreme organlarında yapılan operasyonlar ile birlikte bu hastalıkların olma imkanı ortadan kalkmaktadır.
  • Kediler üreme hormonları nedeni ile bazı üreme dönemlerinde saldırgan ve agresif olabilmektedir. Kısırlaştırma işlemi kedilerdeki üreme hormonu üretimini tamamen kaldırmaz, fakat üreme hormonun ciddi oranda az salgılanmasına sebebiyet vererek saldırganlık gibi davranışların azalmasına yardımcı olmaktadır.
  • Erkek kedilerde bölgesel mücadele ve işaretleme gibi içgüdüsel davranışlar da üreme hormonu ile ilişkilidir. Kedi kısırlaştırma işlemi ile birlikte üreme hormon üretimi azalacağından dolayı bu tarz içgüdüsel davranışlarda da azalma olacak ve kedilerin daha rahat bir yaşam sürmesi sağlanacaktır.
  • Dişi kediler ise erkek kedilere nazaran aşırı sevme davranışı gösterebilir. Bu durum da kısırlaştırma ile birlikte üreme hormonunun azalmasıyla sönümlenecektir.
  • Kediler hormonlarından ve içgüdülerinden dolayı bazı kavgalara girişebilir. Bunlardan ciddi yaralanan kediler çok sık görülmektedir. Kedinin bu bağlamda hayatının tehlikeye girmemesi için kedilerin kısırlaştırılması uygun görülmektedir.
  • Aynı şekilde bir başka kedi ile temasa geçmeleri ile birlikte bulaşıcı hastalık riskinden dolayı da kedi kısırlaştırmanın faydalı olduğu düşünülmektedir.
  • Kedilerin çoklu doğum yapabilme yetenekleri olduğu için kedilerin kısırlaştırılması ile birlikte bulunulan bölgedeki kedi popülasyonu kontrol altına alınabilecektir. Bu sayede o bölgedeki bulaşıcı hastalık riski de büyük bir oranda azalmış olacaktır.
  • Erkek kediler çiftleşme içgüdüsü ile birlikte evden ayrılıp eve gelmediği de olmaktadır. Bu durumdan sakınmak için erkek kedilerin kısırlaştırılmasının onların iyiliği yönünde olduğunu uzman veteriner hekimler söylemektedir.

Kedi Kısırlaştırma İşlemi Ne Zaman Yapılmalı?

Kedi kısırlaştırma işlemi için veteriner hekimlerin önerdiği bazı vakitler mevcuttur fakat kedinizin veteriner muayenesi ile birlikte hazır olup olmadığına karar verilmesine göre bu durum değişiklik gösterebilir. Genel olarak kedilerin kısırlaştırılma işlemi kediler cinsel olgunluğa ulaşmadan önce yapılır. Çünkü kediler cinsel olgunluğa ulaştıktan sonra agresiflik, işaretleme gibi bazı içgüdüsel davranışlar daha fazla ortaya çıkmaktadır. Bu davranışlar ortaya çıktıktan sonra sönümlenmesi biraz zaman alacağı için kedilerin kısırlaştırılma işlemi cinsel olgunluğa erişmeden önce yapılması gerekir.

Kedilerin kısırlaştırma işlemi bu nedenle yaklaşık olarak 6 aylıkken yapılabilir. Bu vakitten yaklaşık sekiz hafta ileri ya da geri olacak şekilde ameliyat tarihi belirlenebilir. Bu durum, kedinin cinsel olgunluğa gelme durumuna göre kediden kediye değişiklik gösterebilir. Veteriner hekiminiz en doğru zamanı sizin için belirleyecektir.

Kedi Kısırlaştırma İşlemi Nasıl Yapılır?

Kedi kısırlaştırma işlemi anatomik yapıları nedeni ile dişi ve erkek kedilerde farklı şekilde uygulanmaktadır. Erkek kedilerde testislerin çıkarılması gerekir ve bu işleme genel olarak kastrasyon adı verilmektedir. Dişi kedilerde ise rahim ve iki yumurtalık da alınarak hem oluşabilecek ölümcül hastalıkların riski ortadan kaldırılır, hem de kedi kısırlaştırılmış olur. Kedi kısırlaştırma işlemi ameliyat öncesi hazırlıkları saymazsak ortalama bir saat kadar sürmektedir. Ameliyat öncesinde kedinin bazı ön hazırlık işlemleri olmaktadır.

Ameliyat olmadan önce kedinin son 10 – 12 saat boyunca aç kalması gerekir. Bu sayede anestezi çok daha kolay bir şekilde vücuttan atılmaktadır. Ayrıca ameliyattan 6 saat öncesine kadar da artık su tüketiminin de olmaması gerekir. Daha sonra kedi için uygun olan anestezi miktarı doktorlar tarafından belirlenir ve kedi ameliyathane alınarak kısırlaştırma işlemine başlanır.

Kedi kısırlaştırma işlemi bir ameliyat olabilir, fakat bu işlem kedilere çok fazla uygulanan bir işlem olduğu için o kadar da ciddi bir operasyon değildir. Kedi ameliyat sonrası rahatlaması için birtakım ağrı kesiciler ile dinlendirilir ve kendisine geldiğinde veteriner hekimin onayı ile birlikte evine gidebilir. Eğer herhangi bir olumsuzluk ortaya çıkarsa mümkün olan en kısa süre içerisinde veteriner hekimin kedinizi tekrar görmesi gerekir.

Kedinin anestezi aldıktan sonra kendisine dönmesi için biraz beklemeye ihtiyaç vardır. Kedinin aldığı anestezi miktarına göre kendisine gelmesi 12 ya da 24 saati bulabilir. Daha sonra kedi günlük işlerine dönmeye başlayabilir. Fakat her zamanki gibi enerjik olması için birkaç gün geçmesi gerekebilir, bu durum sizi endişelendirmesin. İyileşme süreci 1 haftayı bulabilen kedi kısırlaştırma işlemi 1 hafta sonunda rahatlıkla bitecektir. Önemli olan nokta ameliyat sonrasında kedinin ameliyat yarası ile oynamaması gerektiğidir. Bunun için kediye bir kedi hunisi takılacaktır ve kedinin yarası ile oynama isteği bu şekilde engellenecektir.

Kedilerin ameliyat sonrası duruma göre ameliyat dikişlerini aldırması gerekebilir. Bunun için ameliyat sonrası 10 ya da 14. gün sonunda ameliyat için dikişlerinin alınmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Tabi ameliyat esnasında eriyen dikişler yapıldı ise bu işleme gerek kalmayacaktır.

Kedi kısırlaştırma işleminin kediler için oldukça yararlı olduğunu söyleyen veteriner hekimlerin sayısı çok fazladır. Fakat kedi sahipleri kedi kısırlaştırmanın günah olup olmadığı konusunda yine de bir ikileme düşebilmektedir.

Kedi Kısırlaştırma Günah Mı?

Kedi kısırlaştırmanın günah sayılabileceği düşüncesi, her bir canlı gibi kedilerin de özgür irade ve içgüdülerinin olması dolayısı iledir. Bu nedenle kedi sahipleri kısırlaştırma işlemini yaptırırken kendilerini kötü hissetmekte ve kedi kısırlaştırmanın günah olup olmadığını merak etmektedir. Kedi kısırlaştırmanın günah olup olmaması bazı durumlara göre değişiklik göstereceği için bu sorunun tek bir cevabı yoktur. Eğer kedi kısırlaştırması kedinin zararına olacak ise kesinlikle günah olduğu söylenebilir. Çünkü hiçbir sebeple masum bir canlıya zarar vermemek gerekir. Dinimizce bu yasaktır.

Erkek Kedi Kısırlaştırma Günah Mı?

Erkek kediler işaretleme ve bölgesel bölgesel mücadele gibi birtakım konular hayatlarını zora sokabilir. Bu içgüdülerini yerine getirirken bazı kediler ile kavga edebilir ve ciddi şekilde yaralanarak hayatını kaybedebilir. Ayrıca bazı hastalık ihtimallerinden dolayı erkek kedilerin kısırlaştırılmasında bazı hocalar bir sorun görmemektedir. Fakat esas olan nokta şudur ki; bu işlem kedinin zararına değil yararına olmasıdır.

Evcil Kedi Kısırlaştırma Günah Mı?

Kedi kısırlaştırma sorusu akla gelince evcil kedilerin durumu da merak edilmektedir. Eğer sadece sahibi kolaylık olsun istiyor diye kedi kısırlaştırılacaksa buna caiz değil diyen hocalar vardır. Kedinin çiftleşme hakkını sırf sahibi istemiyor diye elinden almak doğru bir davranış olmayacaktır.

Dinimizde Kedi Kısırlaştırma Günah Mı?

Dinimizde kedi kısırlaştırma işlemi kar – zarar durumuna göre düşünüldüğünde bir hastalık ya da ciddi bir yaralanma durumu söz konusu ise kedi için iyi olacağından caiz olarak görülmektedir.

Kedi Kısırlaştırma Günah Mı Diyanet

Diyanet Kurulu, kedi kısırlaştırmanın bölgesel popülasyonu ciddi oranda düzelteceği, kediyi hastalıklardan koruyacağı gibi önemli sebeplerle caiz olarak görmektedir. Fakat sebepsiz yere kedinin üreme faaliyetlerini engellemenin caiz olmadığını da fetvalarına eklemişlerdir.

Dişi Kedi Kısırlaştırma Günah Mı?

Dişi kedilerde rahim kanseri, polikistik yumurtalıklar gibi birtakım hastalıklar mevcut olabilir. Bu hastalıklar kedinin hayatını çok ciddi boyutlarda etkileyebilir hatta ölüme yol açabilir. Bundan dolayı kedi kısırlaştırmanın günah olmadığı söylenmektedir. Elbette ki sebepsiz yere kedi kısırlaştırmanın doğru olmadığı görüşünün yaygın olduğunu da söylemek gerekir.

Kedi Kısırlaştırmak Caiz Mi

Kedi kısırlaştırmanın pek çok hocaya göre caiz olduğu bildirilmiştir. Kedi kısırlaştırılınca kediye zarardan çok yarar sağlayacağı için bunun uygun olduğu ulema tarafından onaylanmıştır.

Genel olarak şunu söyleyebiliriz ki, kedi kısırlaştırma işlemi kedinin yararına olacaksa, ölümcül hastalıkları engelleyecekse ulema kedi kısırlaştırmanın uygun olduğu hakkında fikir birliğine varmıştır. Fakat kedilerin üreme hakkının hiçbir şekilde elinden alınmaması gerektiğini belirten hocaların sayısı da fazladır. Bunun için kısırlaştırma düşünülen kedinin bireysel durumu göz önünde bulundurulur, riskler ve faydalar masaya yatırılır ve ona göre net bir cevap aranır.

Kedi kısırlaştırma işlemi pek çok veteriner hekim tarafından onaylanan bir işlem olduğu için yararının fazla olduğu düşünülmektedir. Bunun için de pek çok hoca bu işleme caiz demektedir. İşlem sonrası kedinin bakımlarını iyi bir şekilde yapmanın kedinin hayatının geri kalanında yaşam kalitesini arttıracağı da bir gerçektir.

Kedi kısırlaştırma ameliyatı hakkında tüm süreci videolu içeriğimizle öğrenmek için ziyaret edin: https://uskudarveteriner.com/uskudar-kedi-kisirlastirma/