Kedi Ve Köpeklerde Diş Dökülmesi

Haziran 2, 2022 by Hıdır Çelik0

İnsanlarda olduğu gibi kedi ve köpeklerde de farklı diş ve diş yapısı bulunmaktadır. Yavru kedi ve köpeklerde süt dişler çıkar ve sonrasında bu dişler dökülerek yerlerini kalıcı dişlere bırakırlar. Küçüklük dönemlerinde, ilk dişlerin çıkacağı zaman insanlarda olduğu şekilde kedi ve köpeklerde de ağrı ve sancıya bağlı olarak huysuzluk görülebilir. Veteriner diş hekimliği için sayfamızı ziyaret edin.

Diş sağlığı kedi ve köpeklerde de önemli olup onların sağlığı için de uygun diş fırçası, diş macunu, özel üretilmiş çiğneme yapraklı dental kemikler gibi ürünler kullanılmalıdır.

Kedilerin Diş Çıkarması

Kedilerin diş oluşumuna bakıldığında geçici ve kalıcı dişlerin olduğu görülmektedir. Geçici dişler çoğunlukla 2 ile 4 hafta sonrasında çıkmaya başlar. Öncelikle en keskin dişlerin oluşumu tamamlanır sonrasında ise köpek dişleri çıkar ve 6-7 ayın sonunda geçici dişlerin tamamı oluşmuş olur.

Geçici dişler tamamlandıktan sonra kediler diş yenileme sürecine girer. Kalıcı dişlerin oluşumu sürecinde kedilerde ağız kokusu, kaşıntı ve kanama olabilir. Bu durumda kedilerin dişleri fırçalanarak onlara yardımcı olunabilir hem de diş fırçalanmasına alışmış olurlar.

Köpeklerin Diş Çıkarması

Yeni doğan köpek yavrularının ağızlarında diş bulunmaz ancak 1-2 hafta geçtiğinde dişler çıkmaya başlar. Geçici dişlerin çıkıp tamamlanmasından sonra tıpkı kedilerin olduğu gibi köpekler de diş döker ve kalıcı dişler çıkmaya başlar.

Köpekler yetişkin hale geldiğinde ağızlarında 42 adet diş tamamlanmış olur. Geçici dişlerden bazılarının dökülmemesi halinde kalıcı dişlerin çıkmasında problemler yaşanabilir. Bu sebeple dişlerin dökülme sürecinde daha dikkatli olunması gerekir.

Kedi ve Köpeklerde Düşmeyen Süt Dişleri

Geçici dişlerin tamamlanması sonrasında yerlerini kalıcı dişlere bırakmaları için düşmeler başlayacaktır. Bu süreçte diş etlerinde karıncalanmalar olacağından ısırma ihtiyacı doğacaktır. Sert oyuncaklar veya özellikle köpekler için doğal kemikler verilebilir. Ancak kırıldığında mide ve bağırsağa batma riski bulunan tavuk kemiği verilmemelidir.

Kedilerde ve Köpeklerde Diş Yapısı

Kedi ve köpeklerin diş yapısı üç ayrı tabakadan oluşmaktadır. Bu tabakalar dentis, mine tabakası ve sement tabakasıdır. İşlevsel açıdan bakıldığında ise dişler kesici dişler, köpek dişleri ve öğütücü dişler olmak üzere üç gruptadır. Kalıcı dişleri tamamlanmış bir köpekte 42 adet diş bulunmaktadır. Bunların 20 âdeti üst, 22 âdeti alt çenede bulunur. Kedilerde ise kalıcı diş 30 tanedir. Bu dişlerin de 16 tanesi damakta 14 tanesi çenede bulunmaktadır.

Dişlerin görevi ağıza alınan gıdaları parçalayıp sindirim sistemine uygun hale getirmektir. Sürelerde farklılık yaşansa da hem kedilerde hem köpeklerde doğumdan bir kaç hafta sonra geçici dişler çıkmaya başlar.

Geçici dişlerden sonra diş dökülmelerinde problem yaşanırsa kalıcı dişlerin çıkması önlenir veya yanlış pozisyonda diş oluşumu gerçekleşebilir. Bu yüzden diş oluşum süreci iyi takip edilmeli ve gerektiğinde veterinerden yardım alınmalıdır.

Kedi ve Köpeklerde Neden Diş Dökülmesi Yaşanır

Yavru kedi ve köpeklerde diş dökülmesi büyüme sürecinin bir parçasıdır. Ancak kalıcı dişlerin dökülmesi genellikle diş çürümesi, şiddetli gingivit, periodontitis veya darbe gibi sebeplere bağlıdır. Bu gibi durumlarda problem fark edilemezse ister istemez çözüm diş çekilmesine kadar gidebilir. Bunun yanında, kedi veya köpek sahiplerinin, diş dökülmelerine karşı yanlış beslenme, travmatik olaylar, bakteriyel ve viral enfeksiyonlara dikkat etmesi gerekir.

Kedi ve Köpeklerde Görülen Diş Hastalıkları

Kedi ve köpeklerin dişlerinde metabolizmadan veya çevresel etkenlerden kaynaklı çeşitli hastalıklar veya problemler görülebilir. Bu gibi anormal durumlar karşısında kedilerde veya köpeklerde ciddi ağrı halleri görülebilir. Ayrıca yeterli bakım yapılmadığında diş taşı oluşumu, diş yüzeyinde plak birikimi, diş eti iltihabı, diş çürüğü gibi hastalıklar oluşabilir. İlk aşamalarında fark edilmeyen bu tip rahatsızlıkların çözümü için ilerleyen dönemlerde tedavi maliyetleri de artacaktır.

Kedi ve Köpeklerde Diş Çekilmesi ve Tedavi İşlemleri

Ev ortamında gerekli bakımın yapılmadığı hallerde oluşan diş hastalıkları için tedavi süreci başlatmak gerekir. Aksi halde diş sağlığı sürekli kötüye gidebilecek ve diş kayıpları görülebilecektir. Bu noktada bakteriyel gıda artıklarının birikmesiyle oluşan tartarlara özellikle dikkat edilmelidir. Temizlenmeyen tartarlar ilerleyen süreçte diş eti çekilmesine ve diş çürümesine neden olabilir.

Düzenli diş bakımı yapıldığında, kuru mama benzeri sert gıdalar ile beslendiğinde kedi ve köpeklerde diş taşı oluşması engellenir. Ayrıca bilinmelidir ki diş taşı ve plakların diş üzerinde uzun süre kalması periyodental hastalıklara sebebiyet verecektir.

Dişlerde görülen ve gingivitis olarak bilinen diş eti iltihabı başlarda hafif atlatılabilecek ancak tedavi edilmediğinde ilerleyici özellik gösteren bir hastalıktır. Gingivitis görülen dişlerde diş eti çekilmesi ve buna bağlı diş kaybı yaşanabilir.

Diş Problemlerinde Klinik Hizmetleri

Kedi ve köpeklerin diş dökülmesi ve diğer diş hastalıklarına karşı diş taşı temizliği, periodontal diş hastalıkları, diş röntgeni, diş çekimi işlemleri ve daha fazlası yetkin kliniklerde bulunan uzman sağlık ekipleri tarafından uygulanmaktadır. Kedi ve köpeklerin dişlerinde meydana gelen diş taşlarının diş etine ve diş minesine zarar verilmeden hijyenik ortamlarda temizlenmesi gerekir.

Üsküdar veteriner kliniği web sayfamızın veteriner diş bölümünde sunduğumuz hizmetlere ulaşabilirsiniz.

Diş temizliği yapılan kedi ve köpeklerin isteğe ve ihtiyaca bağlı olarak özel diş cihazlarıyla detaylı diş temizliği ve parlatma işlemi yapılabilir. Dişlerde görülen hastalık kapsamında profesyonel hizmet alınabilmesi için kedi veya köpeğiniz vakit kaybetmeden veterinere gösterilmesinde fayda vardır. Her ne kadar sağlık problemlerini insanlar gibi ifade edemeseler de kedi ve köpeklerinde acı ve ağrı yaşayabildiği unutulmamalıdır.

Kedi ve Köpeklerde Diş Dökülmesinin Önlenmesi

Diş dökülmesinin önlenmesi için dikkat edilmesi gereken bazı hususlar vardır. Dişlerin düzenli fırçalanması, dişlerde renk değişimi ve kanama olup olmadığının kontrolü bu hususlardan bazılarıdır. Ayrıca hekim muayenesine her götürüldüğünde dişlere de bakılmalıdır. Kaliteli mamalar kullanılmalı ve insanların tükettiği gıdalar kedi ve köpeklere verilmemelidir.