Kediler Neden Kısırlaştırılır?

Mart 28, 2022 by Hıdır Çelik0

Kedinin kısırlaştırılması, popülasyondaki nüfus dengesine daha sağlıklı bir yaşam döngüsü sunar. Çiftleşme isteği yok olan kısırlaştırılmış kediler, hastalık ve bulaşıcı hastalıklardan da korunmuş olurlar.

Kediler neden kısırlaştırılır;

• Kısırlaştırılmış kediler üreme hormonu üretimini azaltır,
  • Kızgınlık dönemindeki evden kaçmaya yönelik davranışları azaltır,
  • Erkek kedilerde kısırlaştırma,bölge mücadelesi ve istenmeyen işaretleme alışkanlıklarını azaltır,
  • Dişi kedilerdesaldırgan olma ve kedilerde aşırı sevilme isteğinin önüne geçer,
  • Yaşam sürelerini uzatır,
  • Yaralanma ve kavga sırasında bulaşıcı hastalıklardan korunmuş olurlar.

Dr. Pati Üsküdar Veteriner Kliniği olarak bilgi ve deneyimlerimizi birleştirerek, kediler neden kısırlaştırılır konusunu, hem dişi hem de erkek kediler için ayrı ayrı derledik. Kısırlaştırma ile ilgili bilgi almak için Üsküdar’da veteriner kliniğimizi ziyaret edebilir ücretsiz bilgi alabilirsiniz. Buna ek olarak merak edilen;

• Kedi Kısırlaştırma operasyonu nedir?
  • Kediler ne zaman kısırlaştırılır?
  • Kedi kısırlaştırmada dikkat edilmesi gerekenler

Konularını da detaylı bir şekilde sizlere sunmuş olacağız.

1.     Dişi Kediler Neden Kısırlaştırılır?

Kısırlaştırma operasyonu, dişi ve erkek kedilerde farklı neden ve zamanlarda gerçekleştirilmektedir. Dişi kedilerin kısırlaştırılma nedenleri;

• Kontrolsüz üremeyi,
  • Sağlık sorunlarını,
  • Rahatsız edici sesleri,
  • Refah ve maddi sorunları,
  • Sokak kedilerinde oluşabilecek sorunları

Önlemek için yapılmaktadır.

1.1.  Kontrolsüz Üremenin Önlenmesi

Dişi kedilerin, doğum yapmadan kısırlaştırılması önemlidir. Çiftleşme evresi, kedinizin ırk ve bireysel gelişimiyle bağlantılı olarak oldukça hızlı gerçekleşmektedir. Böylelikle kedinizi cinsel olgunluğa ulaşmadan kısırlaştırmak, onun sağlığını olumlu yönde etkileyecektir.  Evde erkek bir kediniz varsa, bu dönemi özellikle gözlemlemelisiniz. Yoksa, yeni gelecek minik yavrularınızla baş etmek durumunda kalabilirsiniz. Kalıcı bir şekilde kontrolsüz üremenin önüne geçmek istiyorsanız, onu kısırlaştırmalısınız.

1.2.  Sağlık Sorunlarının Önlenmesi

Kedilerin kısırlaştırılması, rahimden kaynaklı hastalıkları da ortadan kaldırmaktadır. Hayatlarının ilerleyen zamanlarında rahim enfeksiyonu (pyometra) ve meme tümörlerinin de oluşma riskini azaltır. Bulaşıcı ya da genetik hastalıkları, cins arasında yayma eğilimini minimuma indirger. Bunun yanında hamilelik ve doğum anı, anne kedi ve yavrular için ölüm riski oluşturabilmektedir.

• Rahatsız Edici Seslerin Önlenmesi

Dişi kediler yaklaşık olarak üç haftada bir kızgınlık dönemine girmektedir. Çiftleşme döneminde olan kediler, ağlar gibi yüksek frekanslı sesler çıkartmaktadır. Bu ses, erkek kedilere çiftleşme çağrısıdır. Toplu yaşam alanlarında barınmamız göz önünde bulundurulursa, kedilere ev ortamında bu alanı sağlamak mümkün değildir. Bu süreç kedi sahipleri için oldukça üzücü ve sıkıntılı geçmektedir. Kedinizin sürekli acı çeker gibi ses çıkarması sizleri uyutmaz bir hale getirebilir.

Bu davet, sokak kedileri için kavgalara, popülasyonu bozan toplanmalara ve akabinde de gıda sıkıntısı gibi problemlere yol açabilmektedir. Böyle bir ortamda bulaşıcı hastalıkları beraberinde getirir.

1.4.  Refah Ve Maddi Sorunlar

Bir dişi kedi, yıl içerisinde ortalama 3-4 kez kızgınlığa girmektedir. Kısırlaştırılması gerçekleşmemiş ve çiftleşmesine izin verilmediği durumlarda ise bu sayı 5-7 kez arasında olabilmektedir.

Bir doğumda ortalama olarak altı yavru dünyaya gelir. Yavru kedilerin hayata tutunabilmesi anne kedinin yapabildikleri ile sınırlıdır. Böylelikle kedi, sahiplerinin desteğine ihtiyaç duyar. Bir anne kedinin altı kediye özenli bir şekilde besleyip, yetiştirebilmesi olası değildir. İş kedi sahiplerine düşer. Onların sıcak tutulması, beslenmesi ve sürekli sağlıklarının kontrol edilmesi gerekmektedir.

İyi bakımın sağlanamadığı kedilerde, kedi gribi gibi bulaşıcı hastalıklar hâsıl olabilmektedir. Üstelik yeni doğan bu kedilere ev bulmak oldukça zorlayıcı bir süreçtir. Bir yuva bulamama durumunu da göz önünde bulundurmanız gerekebilir.

Ayrıca maddi olarak bakım, kaliteli mama ve aşı maliyetlerinin de hesabı oldukça zorlayıcı bir boyuta ulaşabiliyor.

Üsküdar Veteriner Hekimleri olarak, evcil hayvanların ticari amaçlı üretimini asla etik bulmuyor ve kişilere sahiplenmeyi önemle tavsiye ediyoruz. İnsanların bilinçlenmesini ve kendi çevrelerindeki yaşayan canlar için kucaklayıcı bir tutum sergilemelerini arzu ediyoruz.

2.     Erkek Kediler Neden Kısırlaştırılır?

Dişi bir kediyi kısırlaştırdığınızda yavru sayısını azaltabilirsiniz. Fakat erkek bir kedinin kısırlaştırılmasıyla, popülasyondaki dengesiz nüfus artışının kesinlikle önüne geçmiş olursunuz.

2.1.          Kontrolsüz çoğalma

Erkek kediler yavrulayamaz fakat birçok dişi kediyi hamile bırakabilir. Belirli bir bölgedeki erkek kedilerin kısırlaştırılmasıyla, kontrolsüz üremenin bütünüyle önüne geçmek mümkündür.

• Sağlık Sorunlarının Önlenmesi

Erkek kediler, çiftleşme esnasında lösemi (Felv) ve FIV gibi hastalıkları yayma riskleri oldukça yüksektir. Eş bulmak için bölgelerini terk edebilen sokak kedilerinin ise başlarına birçok üzücü hadise gelebilmektedir. Testis kaynaklı hastalıkları en aza indirgemek için kısırlaştırmanın muhakkak yapılması gerekir.

• Rahatsız Edici Durumların Önlenmesi

Evden kaçma girişimi, erkek kedilerde sıklıkla görülebilen bir davranış biçimidir. Bu süreç içerisindeyseniz, balkon, yüksek pencereler, hatta küçük boşluklar için dahi ekstra önlem almanız gerekmektedir. Evden kaçan kediniz bir daha eve dönmeyebilir. Ev kedilerinin dışarıda yaşama olasılığının oldukça düşük olduğunu asla unutmayınız!

Ayrıca kızgınlık dönemindeki erkek kediler, ev içinde birçok noktaya idrarını püskürtebilir. İçgüdüsel olarak gerçekleştirilen bu davranış, dişi kediler ile birleşme isteğinden kaynaklanmaktadır. Dişi bir kedi bulamadığında, sahibine de agresif davranışlar sergileyebilmektedirler.

Yukarıdaki sorun teşkil eden durumları önceden önlemek adına Üsküdar Veteriner olarak, kedilerinizin yavruyken kısırlaştırılmasını şiddetle önermekteyiz. Bilgi için sitemizde ki kedi kısırlaştırma sayfamızı ziyaret edebilir ve detaylı bilgi için bizlere ulaşabilirsiniz.

3.     Kedi Kısırlaştırma Operasyonu Nedir? Kediler Ne Zaman Kısırlaştırılır?

Kısırlaştırma işlemi birçok Avrupa ülkesinde ücretsiz olarak gerçekleştirilmektedir. Kısırlaştırma operasyonundaki amaç kontrolsüz üreme ve sağlık sorunlarının önüne geçebilmektir.

3.1.          Kedi Kısırlaştırma Operasyonu Nedir?

Kısırlaştırma operasyonu, kedi popülasyonunu dengede tutabilmek amacıyla yapılan bir ameliyattır. Bu operasyon, rahim kanseri ve testislerden kaynaklı hastalıklar başta olmak üzere, cinsel yolla bulaşan birçok hastalığı da önlemektedir. Kendinin uygun zamanı geldiğinde anestezi altında gerçekleştirilmektedir.

Üsküdar Veteriner Kliniği olarak, dişi kedinizi kısırlaştırmak için iki farklı yöntem uygulamaktayız. Bunlardan birincisi rahimin alınmasıdır. Bu yöntem ile kediniz cinsel fonksiyonlarını sürdürebiliyorken, bir üreme gerçekleştiremeyecektir. İkinci yöntem ile rahim ve yumurtalıklar birlikte alınır. Bu yöntem kedinin birleşme isteğini bütünüyle engellemektedir. Kedi kısırlaştırma operasyonu erkek kedilerde daha kısa sürmektedir.

3.2.          Kediler Ne Zaman Kısırlaştırılır?

Kediler ne zaman kısırlaştırılır sorusu, kediler neden kısırlaştırılır konusu içinde en çok merak edilen alanın başında gelir. Kedilerin kısırlaştırma işlemi, cinsel olgunluğa gelmeden önce gerçekleştirilmesi önerilmektedir.

Kısırlaştırılmak için uygun zaman;

• Ülke
  • Yaşam alanlarına
  • Kedinin cinsiyetine
  • Irkına
  • Kilosuna
  • Sağlık verilerinin elverişli olmasına

Bağlı olarak değişkenlik gösterebilmektedir. Hekimlerin genel fikir birliğine göre, yavru kediler için 4 aylık olduğunda ve iki kilo ağırlığına ulaştıklarında kısırlaştırma operasyonuna alınabilirler. Erkek kediler, dişiler ile kıyaslandığında daha erken kızgınlık dönemine girmektedir. Yavru erkek kedilerin 4 – 5 aylık olması, dişi kedilerinizin ise 5-7 ay aralığında olması gerekmektedir. Kedinizin en uygun kısırlaştırma dönemini öğrenmek için veteriner hekiminize danışın.

4.      Kedi Kısırlaştırılmada Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kedi Kısırlaştırma ameliyatı ciddi bir ameliyattır. Kısırlaştırma operasyonu öncesi ve sonrasında dikkat edilmesi gereken birçok husus vardır.

• Kısırlaştırmayı yapacak veterineri iyi araştırarak, operasyon hakkında yeterli bilgi edininiz.
  • Ameliyat öncesi, veterineriniz uygun doz anestezi ve ilaç kullanımını saptamak için kedinin kilosunu ölçüp ölçmediğini gözlemleyiniz.
  • Ameliyat öncesi veterinerinizin belirlediği saatler içerisinde herhangi bir gıda ve su vermeyiniz. Bu ameliyat esnasında kanama riskini arttırarak, kısırlaştırma operasyonu sonrası ise kusma ve dikişlerde zedelenmeye sebep olacaktır.
  • Kanama riskinin yüksek oluşu sebebiyle, kızgınlık dönemindeyken ameliyat yaptırmayınız.
  • Anestezi etkisi bitmeden temin ettiğiniz özel koruyucu kıyafet ya da yakalığı takınız.
  • Ameliyatın sonrasında mümkünse kedinizi bir gün kafes içinde tutarak hareketlerini sınırlayınız.
  • Ameliyat sonrası veteriner hekiminizin besleme ve bakım önerilerini dikkate alınız.
  • Güvenli bir alan hazırlayarak, evde başka bir kediniz varsa iletişimlerini sınırlayınız.
  • Mama, su kabı ve tuvaletlerini hazırladığınız güvenli alanın yakınına yerleştiriniz.
  • Kısırlaştırma operasyonu sonrasında düzenli olarak kontrollerini yaptırarak, antibiyotik ilaçlarını aksatmayınız.
  • Yara bölgesine dokunmayın ve kedinizi kaldırmaya çalışmayın. Dikişlerini belli periyotlarla kontrol ediniz.
  • Ameliyat sonrası kedinizin kilo alma eğiliminin artacağını göz önünde bulundurarak, aşamalı olarak kısırlaştırılmış mama ile değiştiriniz.
  • Kedinizin sağlıklı iyileşme sürecine destek olmak için genel durumunu gözlemleyiniz.

Operasyon sonrasında ilk 24 saatlik periyot hayati bir önem taşımaktadır. Bu nedenle birden fazla kusma, ateş, uyuşukluk, iştahsızlık, idrarda zorlanma ve tuvalete çıkamama gibi durumlarda Üsküdar Veteriner Kliniğindeki hekiminize ulaşınız.